Englih presentation
Velikost besedila
Povečaj besedilo Pomanjšaj besedilo

Otrok, dihanje, šport in astma

Avtor prispevka: doc. Dr. Milan Hosta, dipl. prof. športne vgoje

 

Človek je narejen za gibanje in otrok se mora igrati, če želimo, da se zdravo razvija. Ampak niti gibanja niti igre ni, če je dihanje oteženo. Zato je izjemno pomembno, da starši poskrbijo za pravilno dihanje otroka in sodelujejo pri zdravljenju.


O dihanju

Z usmerjanjem pozornosti na različne vzorce dihanja lahko bolj natančno ugotovimo, kakšno je naše doživljanje sveta in kako telo reagira na zunanje okoliščine (alergeni, hrana, dražljivci, temperatura, vlaga). Ritem dihanja lahko povežemo tudi s čustvi. S sistematičnim opazovanjem našega dihanja lahko razkrijemo, kaj ali celo kdo ovira naš ritem dihanja, kateri deli telesa so »nepredihani« in ne delujejo najbolje, ker ne dobijo dovolj kisika. Globina zavesti, ki sledi dihanju, govori o globini sprejemanja dejstva, da smo tudi energijska bitja in zaznavamo dihanje okolja, ki nas obdaja. Zato lahko na astmo pogledamo tudi kot na odlično priložnost, da se malo bolje spoznamo z najbolj temeljno in s tem najbolj pomembno funkcijo organizma – z dihanjem. Če so temelji slabi, potem je težko graditi naprej, in to vsi, ki smo imeli težave z astmo, dobro vemo.


Šport

Glede pogostosti astme v Sloveniji med šolsko populacijo velja, da imata dva otroka v vsakem razredu težave z astmo. K sreči pa se da astmo dobro nadzorovati in tudi uspešno udejstvovanje otrok z astmo pri športni vzgoji je eden od kazalnikov dobrega zdravja.

Kot strokovnjak s področja športa se bom v tem prispevku osredotočili na zelo praktične napotke in vaje, ki jih je dobro izvajati pri samozdravljenju astme in preprečevanju simptomov. Napisano ni koristno le za otroke v šoli, temveč za vse ljubitelje športa. Posebej bom poudaril nekaj nasvetov, ki jih posredujemo v okviru Dihalnic – delavnic zdravega dihanja.

Kakšna naj bo zdrava vadba:

  1. Dihanje skozi nos
    Ves čas vadbe se trudimo dihati skozi nos. Tako povečamo sposobnost prenašanja kisika po telesu, povečamo aerobno zmogljivost in vzdržljivost, znižamo utrip srca ob enaki intenzivnosti, nižja je tvorba mlečne kisline.

  2. Trajanje vadbe
    Daljša ko je vadba, več koristi imamo. Ne glede na zvrst športa je koristno, če ga izvajamo od ene do dve uri dnevno.

  3. Intenzivnost
    Najboljša mera za najbolj učinkovito vadbo je največja intenzivnost, pri kateri še lahko dihamo skozi nos.

  4. Potenje
    S potenjem pomagamo črevesju, jetrom, ledvicam, koži, da laže izločijo strupe in odvečne snovi.

Astma ob naporu

Pri športni dejavnosti je astma največkrat posledica napora. Mnoge raziskave kažejo, da se običajno pri vseh ljudeh na začetku vadbe dihalne poti razširijo in takšne ostanejo ves čas vabde, saj je tako pretočnost zraka hitrejša. To je namreč znak zdravja. Pri astmi, povzročeni zaradi naporoa, pa se običajno po nekaj minutah dihalne poti zožajo. Pri nekaterih tako močno, da morajo takoj poseči po olajševalcu, pri drugih pa je dovolj, da znižajo intenzivnost vadbe ali pa enostavno prenehajo z njo in počakajo, da se pljučno tkivo pomiri.

Ključ do preprečitve takšne vrste zožitve dihalnih poti se skriva v pravilnem dihanju. Namreč, če je dihanje prekomerno (prehitro in pregloboko ter skozi usta), se poruši ravnovesje plinov v pljučih. Navadno govorimo o tem, da s prekomernim dihanjem izdihamo preveč ogljikovega dioksida, kar povzroči, da tkiva ne dobijo dovolj kisika. Zato se imunski sistem odzove tako, da zoža dihalne poti in prepreči nadaljnje prekomerno dihanje. Poleg tega se v sluznici nosa izloča dušikov oksid, ki pomaga širiti dihalne poti in kapilare ob pljučnih mešičkih za boljšo prehodnost plinov v kri.


Pravilno dihanje, ki niža ali celo popolnoma prepreči simptome ob naporu

  1. Dihanje skozi nos

    Vzdržljivostne športe (tek, kolesarjenje, pohodništvo) izvajamo tako, da lahko ohranjamo dihanje skozi nos. Sčasoma se telo prilagodi in lahko tudi ob visokih intenzivnostih dihamo samo skozi nos. Če je intenzivnost previsoka, poskusimo z vdihom skozi nos in izdihom skozi usta.

    Pri športnih igrah (nogomet, košarka, odbojka) in drugih športih, ki zahtevajo zaporedne kratke in visoko intenzivne napore, prav tako dihamo skozi nos. To sicer ni vselej mogoče, je pa zato treba čimprej po visokem naporu (ob prekinitvi, vračanju v obrambo ipd.) preiti na dihanje skozi nos in umiriti intenzivnost dihanja.

  2. Dihalna prva pomoč

    Če kljub zgornjim ukrepom začutimo, da nas začenja dušiti, nas draži na kašelj ali celo slišimo piskanje v pljučih pri izdihu (dobro je, če imamo olajševalec v bližini), izvedemo dihalno prvo pomoč. Prekinemo vadbo in ob normalnem izdihu ustavimo dihanje za pet do deset sekund ter potem nadaljujemo z zelo počasnim dihanjem skozi nos. Stanje se običajno dokaj hitro normalizira do te mere, da lahko nadaljujemo vadbo vsaj z nižjo intenzivnostjo.

Avtor prispevka se je posebej posvetil učinkovitim pristopom, ki otroke navajajo na pravilno dihanje. Na spletnih straneh www.dihalnica.si v rubriki Za otroke lahko najdete dve pravljici o Dihcu Mihcu in Tačku Dlačku; na delavnicah, ki so posebej namenjene otrokom, pa poda celo vrsto vaj, primernih za otroke od tretjega leta naprej.

^na vrh
Društvo pljučnih in alergijskih bolnikov Slovenije, vse pravice pridržane, 2010 | Izvedba in oblika: Klemen Dolinšek | Urednica: Metka Nežič | Prikaži obrazec za piškotke